Blog Arşivi

GEZİ YAZILARIM

Hoşgeldiniz





Translate

Sadece bir karar (1)





Geçen yıl 19 Mayısta uygulanmaya başlayan kapalı alanlarda sigara yasağı,

19 Temmuzda; kafe, restoran, kafeterya ve eğlence hizmeti veren işletmeleri de kapsayacaktı.

İtiraf etmeliyim ki, bende dört gözle 19 Temmuzu bekleyen sigara düşmanları arasındaydım.

Bu tarihte yürürlüğe girecek olan sigara yasağı ile ülkemizin dört bir yanında;

‘‘Dumansız hava sahası’’ yaratılacak, toplumun sağlığı bu yasa ile korunacaktı (!)

Sigara tiryakilerinin kızdığını, özgürlüklerinin kısıtlandığını düşündüklerini biliyorum.

Bence kızmak ve söylenmek yerine yasağı fırsat bilip sigarayı bırakmaya ne dersiniz?

‘‘Sen sigara içmiyorsun galiba, söylemesi kolay’’ diyebilirsiniz.

Sigaranın kokusundan, dumanından nefret ettiğim halde, bende bir zamanlar sigara içtim.

Hem de fosur fosur...

***

Sigara içen herkesin mutlaka bir sigaraya başlama sebebi ve hikâyesi vardır.

Ben de üniversitenin ikinci yılında sigaraya başlamıştım...

Benim başlama sebebim, sigara içen arkadaşlarıma eşlik edebilmek;

Belki onlarla ilişki kurabilmek, belki de kendimi kabul ettirmekti...

Nasıl olsa sigaradan nefret ediyordum, bir iki tane içmekle alışmazdım. Bir şey olmazdı.

Oysa kazın ayağı hiçte öyle değilmiş...

Başlayınca, nefret etsen de o kadar da kolay bırakılmıyormuş...

Buna rağmen, ben yine de dört defa sigarayı bırakabildim...

Neden bırakıp, bırakıp tekrar başladım?

Sigarayı çok fazla içmeye başladığımda bırakmaya karar veriyordum ve bırakırken:

 ‘‘Sigara içmeyi seviyorum. Nasıl olsa istediğim zaman da bırakabiliyorum’’ Diyor; 

Sigara mevhumunu kafamda tamamen bitirmediğim için,  tekrar başlıyordum.  

Sigarayı bırakmak derken; bir hafta, bir ay, bir yıl bırakmaktan değil;

İki yıl, üç yıl, dört yıl gibi uzun zaman aralıklarından bahsediyorum.

Ama yıllar geçtikçe her bırakış, bir öncekinden zor olmaya başlamıştı...

En sonunda 6–7 yıl önce birgün kendime sordum:

Sağlıklı olmak mı önemli, sigara içmek mi? Hangisini daha çok seviyorsun?

Ogün sağlıklı olmayı seçtim ve bir daha başlamamak üzere sigarayı terk ettim...

***

İnsan, genç yaşlarda sağlığın ne kadar önemli olduğunu anlayamıyor.

Sanki hep aynı enerji ve performansta kalacağını zannediyor.

Üstelik kendi sağlığı dışında, çevresindekilerinin de sağlığını tehdit ettiğini fark edemiyor.  

Yaş ilerledikçe hiçte öyle olmadığını görüyor ama iş iten geçmiş oluyor.

***

Siz de sigarayı bırakabilirsiniz...

Yeter ki bırakmayı isteyin, yeter ki beyniniz de bitirin...

İnanın tedaviye;  nikotin bantlarına, sakızına, elektronik sigaraya vs. ihtiyacınız kalmayacak.

Sadece bir karar yeter...

Belki bir hafta, belki de bir ay zorlanacaksınız, huzursuzluk hissedeceksiniz.

Sebepsiz sinirleneceksiniz, başınız ağrıyacak, elleriniz titreyecek, uykularınız kaçacak...

Ama sigaradan tamamen kurtulduğunuzda;

Yediğiniz, içtiğiniz her şeyin lezzetinin, kokusunun farklılaştığını duyumsayacaksınız.

Merdiven çıkarken, yürürken kendinizi daha iyi hissedeceksiniz.

Başta kanser, kalp-damar hastalıkları olmak üzere birçok hastalık riskini azaltacaksınız.

Çocuklarınızı sevindirecek, onlara iyi rol model olacaksınız.

Daha iyi kokacaksınız vs. vs.

Bunları zaten biliyorsunuz değil mi? Hatta artık sigara paketlerinin üzerinde bile yazıyor.

Hadi kendinize bir iyilik yapın, bir karar verin. Sadece bir karar...

 İnanın gerisi gelecektir...

Böylece sigara içilecek kapalı- açık mekân tartışmaları;

Kafe, restoran ve alışveriş merkezlerinin ciro kaygıları;

Sizin için endişelenen sevdiklerinizin korkuları da bitecektir...

Darısı fabrika bacalarına!

* 23 Temmuz 2009 Bizim Kocaeli Gazetesi haftalık köşe yazısı