Blog Arşivi

GEZİ YAZILARIM

Hoşgeldiniz





Translate

Çok şey mi istiyorlar?

İzmit’te yaşayanların son zamanlarda en rahatsız olduğu konu sık sık tekrar eden elektrik kesintileri.
Kesintiler yüzünden, asansörde mahsur kalan mı istersiniz, banyoda sabunlu kalan mı?
Yemeği fırında kalan mı istersiniz, çamaşırı makinede kalan mı?
Kombiler çalışmadığı için evlerin buzhaneye dönmesi ise cabası…
***  
Elektrikle yaşamaya o kadar alışmışız ki, yarım saat kesinti bile,  insanı çileden çıkartmaya yetiyor.
Yaşı, yarım asra yaklaşanlar hatırlar;  çocukluk ve gençlik dönemlerinde, çok sık elektrik kesintileri olurdu. Dahası elektriği olmayan birçok köy vardı. Dolayısı ile her evde şimdi nostaljik bir obje olarak görülen gaz lambaları ile aydınlanmak,  o vakit, olağan bir durumdu.  
Teknolojinin beraberinde getirdiği konfora o kadar çabuk alıştı ki insanoğlu, artık alışkanlıklarından vazgeçmesi çok zor.
Eskiden, belli saatlerde yayın yapan tek kanallı televizyonu, haftada bir komşunun evine misafirliğe giderek izlemeyi nimet sayarken;
Günümüzde,  7/24 yayın yapan, yüzlerce kanallı televizyonlardan,  artık her evde en az iki tane var hem de en son model inden…
Ve bir sürü takip edilen sabah programları, diziler ve yarışma programları…
Düşünsenize, sıkı bir televizyon takipçisisiniz ve takip ettiğiniz programın en heyecanlı anında, elektrik kesiliyor!
Ya da misafirleriniz gelmek üzere,  yetiştirmeye çalıştığınız börekler, çörekler fırında,
Misafirleriniz ise asansörde kalıyor!
***
“Aaaa!!!” “Yok artık!!! ” nidaları ile hemen telefona sarılıp, özelleştirildiği için daha iyi hizmet sunacağı vaadinde bulunan ve sizi de inandıran kurumun, telefonu olan 186’yı çevirdiğiniz de,
Siz de  hüsrana uğradıysanız, çok şaşırmadım çünkü son günler de bu konuda inanılmaz şikayetler var.  
Halbuki Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş (TEDAŞ), özelleştirilme aşamasında amaçlarını açıklamıştı.
O zaman kimsenin sesi çıkmamıştı.
TEDAŞ’ın  Amaçlara tekrar bakarsak eğer;
 -Varlıkların verimli işletilmesi, maliyetlerin düşürülmesi,
-Elektrik enerjisi arz güvenliğinin sağlanması ve arz kalitesinin artırılması,
-Kayıp/kaçak da azaltma sağlanması,
-Yenileme ve genişleme yatırımlarının özel sektör tarafından yapılması,
-Rekabet sonucu sağlanan faydaların tüketicilere yansıtılması, şeklinde açıklamıştı.
***
TEDAŞ’ın özelleşirken maddeler halinde yazdığı amaçlarını gerçekleştirilip, gerçekleştirilmediği konusunda kararı size bırakıp, elektrik kesintisi yaşanan ülkelerden aklıma gelen örnekler vermek istiyorum.
Hatırladığım kadarıyla birkaç yıl önce Güney Kore’ de elektriklerin kesilmesinin faturası,  Bilgi ve Ekonomi Bakanına çıkartılmış ve Bakan istifa etmek zorunda kalmıştı. Bakanlığa sunulan raporda, birkaç hafta sonrasında elektrik kullanımının artacağı, yedek elektriğin ise bu ihtiyacı karşılayamayacağı belirtilmiş ancak bakanlığın rapora gerekli ilgiyi göstermemesi elektriklerin kesilmesine sebep olmuştu.
Hatta yanlış anımsamıyorsam,  Japonya’ da bir bakan,  elektrik kesintisi yüzünden bir vatandaş ölünce, harakiri yapmıştı.
***
Aslında elektrik kesintisinden bıkan ve burnundan soluyan vatandaş, kimsenin görevini bırakmasını ya da intihar etmesini beklemiyor ancak parasını ödedikleri hizmetin karşılığını almak, yöneticilerin vadettikleri sözleri tutmalarını bekliyorlar. 

Çok şey mi istiyorlar?