Blog Arşivi

GEZİ YAZILARIM

Hoşgeldiniz





Translate

İzmit’in bisiklet yolları (1)


Geçen akşam KYÖD (Kocaeli Yüksek Öğrenim Derneği)’ün yeni dönem açılışı vardı.
Çağdaş duruşu, laik çizgisi, hümanist bakışı ile  “Kentin Senatosu” olarak kabul edilen KYÖD’ ün,  açılış kokteylinden ayrılırken;
 Çıkış kapısında kendini yolcu eden gruba, hararetli bir şekilde bisiklet yolarını anlatmaya çalışan;
“İzmit’in bisiklet yollarının mimarı olmakla” övünen mevcut İzmit Belediye Başkanı ile karşılaşınca, dayanamadım…
Ve uzun zamandır aklımda olan, yazmak isteyipte bir türlü fırsat bulamadığım düşüncelerimi anlatmaya çalıştım ayaküstü.
***
Dayanamadım dedim ya,  en sevdiğim ve aynı zamanda en sevmediğim bir huyum var benim!
İnsan gibi insan olan herkes gibi ben de, ne yazık ki, haksızlığa tahammül edemiyorum.
Bildiğim, İnandığım evrensel doğrular neyse, o konu da, karşımdaki kim olursa olsun-ister cihan padişahı, isterse kainatın en önemli kişisi- düşüncemi söylüyorum, söyleyebiliyorum.
İşin ilginci 2009 Ekimi’nde yine bir KYÖD dönem açılışında,
Bu konuyu zaten yazmıştım yani dört yıl önce bugünlerde...
***
Tarih tekerrürden ibaret derler ya;
O dönemde yani geçtiğimiz yerel seçimlerde seçilen, İzmit Belediye Başkanının önemli bir projesi, vizyoner bir düşüncesi varmış.
Köşe yazım da diyorum ki;
“Ben henüz görmedim ama pazartesi günü KYÖD (Kocaeli Yüksek Öğrenim Derneği)’ün sezon açılışında dostlarla sohbet ederken;

Yahya Kaptan’daki yürüyüş yolunun ortadan mavi bir çizgi ile çizilip, bisiklet yolu yapıldığını öğrendim...

Tartışılan konu şuydu:

Avrupa’da bisiklet yolları böyle miydi?
Elbette çoğu Avrupa ülkesinde bisikletler normal trafikte seyrediyor ama bisiklet sürücülerine tıpkı bir motorlu taşıtmış gibi muamele yapılıyor.  

Ancak yaklaşık beş yıl önce Avrupa Birliği ülkeleri arasına giren Macaristan’da bisiklet yolları yaya kaldırımları ile yan yana planlanmış, birbirinden sarı çizgi ile ayrılmış yani mevcut olan yaya yolları ortadan çizgi ile bölünerek değil, daha önceden planlanarak oluşturulmuş. Yayalar ise bisiklet yolundan yürümüyor çünkü çok uzun yıllar önce bisiklet yolları düşünüldüğü için, halkın bisiklet yolu ile ilgili kültürü de mevcut. (Kültür ile ne kast ediyorum birazdan bahsedeceğim)” diyorum…

***

Dört yılda Dünya da neler değişti, neler?

Teknolojik, ekonomik anlamdaki gelişmeleri, savaşları bir kenara bırakalım;
O günden bu yana birilerinin tabiri ile dağda koyun otlatan çoban bile artık sosyal medyada, paylaşım yapıyor.
Koyun güderken de, beğeniler yapıp, oyun oynayabiliyor.
Bu o kadar tuhaf değil de;
Yıllardır, bisiklet yolları ile ilgili yurtiçi olsun, yurtdışı olsun birçok inceleme araştırma gezisine katılan İzmit Belediye Başkanı, yurt dışına eğitim için giden kızının bisiklet yolları ile ilgili düşüncelerinden de, övgüyle bahsettikten sonra; 
Neden, KYÖD’ün sezon açılışı finalinde, danışmanlarının eşliğinde, yürüme mesafesindeki yolu, bisiklet ile değil de makam arabasıyla gittiğini, merak ettik açıkçası!