Blog Arşivi

GEZİ YAZILARIM

Hoşgeldiniz





Translate

Asıl sebep

                                                                                                           
Ülke olarak“bilimsel dişhekimliğinin 100. yıl dönümünü” kutladığımız 2008 Kasımında, “Ağız sağlığı sözde kalmasın” diye bir yazı yazmıştım.
Hükümetin, Sağlıkta Dönüşüm Programında ‘‘Diş ve diş eti hastalıkları genel sağlığı etkileyen sorunlar yaratmadığı için bizim açımızdan önemli bir sağlık sorunu değildir’’ deyip, bütün sağlık hizmetlerini özelden aldığı halde, Dişhekimliği hizmetlerini kamudan aldığını;
hazır kurulu Dişhekimi muayenehanelerinden hizmet almak yerine,
Ağız Diş Sağlığı Merkezleri (ADSM) açarak milyarlarca lira yatırımla açılan muayenehaneleri atıl bıraktığını’’ söylemiştim…
Yine bu yazımda“ Bir asır geçmesine rağmen, genel sağlığımız için çok önemli olan dişlerimizi yeterince önemsemeyi öğrenememişiz!
Bizim önemsemediğimiz bir konuyu hükümet neden önemsesin ki?” demiştim.
O günden bu yana, Türk Dişhekimleri Birliği, konuyla ilgili bakanlıklarla ve başbakanla defalarca görüştü. Basın açıklamaları, imza kampanyaları düzenledi…
***
Nihayet geçtiğimiz aylarda, basında “dişte özel sektörden hizmet alma çalışmaları tamamlanıyor”haberleri çıkmaya başladı. Hastalar tedavilerini yarım bırakıp, yasanın çıkmasını beklemeye başladı.
Bana pek inandırıcı gelmedi ama bekleyip görelim dedim…
Nitekim geçen hafta yine basın yayın organlarında;
“Ekonomiyle ilgili bakanların 2012 yılı sonu bütçe hedeflerinin tutturulamayacağını,
bu nedenle bütçede kısıtlamalara gidileceğini ve bu kısıtlamaların sağlık alanından başlanacağını, sağlık alanındaki ilk kısıtlamaların da Ağız ve Diş Sağlığıhizmetlerinin özelden alınma konusu olduğunu açıkladıkları” haberlerini okuduk.
Nedense hiç şaşırmadım…
2008’den bu yana beş yıl geçmesine rağmen, en temel insan hakkı olan sağlık hakkının kısıtlandığını, hekim seçme özgürlüğünün engellendiğini söyleyen birini ya da “Madem sağlık özelleşti, Ağız ve Diş Sağlığı konusunda neden özelden hizmet alamıyorum” diyeni ne duydum ne de gördüm. Duyan varsa söylesin?
***
Randevu almak için aylarca bekleyerek gittikleri Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri’nde Dünya Sağlık Örgütü’(WHO)nün “her hekimin hastasına en az 45 dakika zaman ayırması gerektiği bilimsel standart” yerine; neden 3-5 dakikada hasta koltuğundan kalktığını bilen, sebebini sorgulayan var mı acaba?
Bildiğini zannedip, hekimlere ve dişhekimlerine saldıranlar, tekrar düşünsünler bakalım!
Asıl sebep, ağız diş sağlığı hizmetleri için performans sistemi altında ezilen kamuya (ADSM’lere) mahkum edilmeleri yüzünden olmasın sakın?