Blog Arşivi

GEZİ YAZILARIM

Hoşgeldiniz





Translate

Yumuşak G

Rahmetli Barış Manço’nun, çocukluğum ve ilk gençliğimden, aklımda kalan bir şarkısı var.

Adı “alfabe” idi sanırım. Çocukların alfabeyi öğrenmesine de katkı sunan neşeli bir şarkı…
 
Manço, şarkıda tüm harfler sırayla sayıyordu. Nedense aklımda kalan, yumuşak g olmuş…

Manço’nun deyimi ile “yumuşak g; yumu, yumu, şak, şak ”

Şimdi soracaksınız; “bu yumuşak G de nerden çıktı” diye?

***
Çok iyi bir ilkokul eğitimi aldığımı söyleyemeyeceğim.
Hatta dilbilgisi dersinden hiç hoşlanmıyordum. Benim algımdan mı; ilkokula Almanya’da başlayıp, okuma yazmayı Almanca öğrendiğimden mi;  
yoksa öğretmenin anlatım tarzından mı bilmiyorum ama –di li geçmiş zamanı bir türlü anlayamamıştım.
Teneffüsler de; koşmak, oynamak yerine, dersi anlayan arkadaşlarımla sözlü için çalıştığımdan sanırım; hala usumda…
Hâlbuki ne kadar kolaymış; basitçe söylemek gerekirse, sonu –di ile biten geçmiş zaman…

Belki de alfabeyi başka bir dilde öğrendiğim için anlayamamışımdır diye düşünmek istiyorum ama “gel- di, git-ti, ver-di,  al-dı “ vs. gibi örneklerle anlatılsa, anlayabilirdim sanırım.

Her neyse!

***

Yıllar sonra;  üniversiteyi bitirip kendi işimi kurduğumda, yanımda sekreter olarak çalışan çok sevimli bir kız çocuğunun Ğ (yumuşak g) harfini bilmediğini öğrenince çok şaşırmıştım…
Aslında şaşırmam normal miydi? Bilmiyorum. Ben “ zamanları” öğrenememiştim, o da “harfleri”…
Kendi hikâyemi unutup, nasıl “Ğ” harfini öğrenemediğinin peşine düşmüştüm.
İlkokul öğretmenine kızmıştım. Kentin göbeğindeki bir okuldan mezun olmuştu çünkü.
Yani 1’den 5’e kadar aynı sınıfta okuyan öğrencilerden değildi…
Bu kızımız Ğ harfini hiç görmemişti ve yazarken Ğ harfi yerine H harfini kullanıyordu.
Mesela “rağmen”  yerine “rahmen” , “gündoğdu” yerine “gündohdu” vb. gibi yazıyordu.

5 yıl boyunca, bu durumu fark etmeyen öğretmen için ne söylemek gerekir? Bilmiyorum.

***

Bu şaşkınlığım üzerinden 20 küsur yıl geçtikten sonra, en ünlü özel okullar da okumuş öğrencilerin bile imla hatalarını görünce;
aslında “yumuşak g” nin eksikliğinin beni yıllar önce nasıl şaşkınlığa uğrattığına, şaşıyorum...
Posta Gazetesi Doğu Marmara Eki 21 Ocak 2012